TÝM

S mými milými kolegy Andreou Láskovou a Danielem Kauckým mne pojí mnohaleté přátelství a intenzivní spolupráce. Jedním z hlavních důvodů pro založení Akademie moudrosti praxe byl záměr vytvořit platformu pro námi dlouho plánované výcviky. 

S Danielem Kauckým výcvik v naší originální metodě zvládání obtížných situací, kterou vyvíjíme od roku 2004, a kterou jsme nazvali SATO. 

S Andreou Láskovou výcvik v supervizi, který by předal naše více než dvacetileté zkušenosti, vědomosti  a dovednosti v této pozici nové generaci supervizorek a supervizorů.

PhDr. Michal Horák

Vyučil se tesařem a vystudoval religionistiku, etnologii a později sociální práci. Klíčové pro jeho nejen profesní směřování bylo setkání s Mirko Frýbou, v roce 1994 a jeho psychologií zvládání života na Masarykově univerzitě v Brně. Deset let byl jeho blízkým spolupracovníkem a pod jeho vedením začal studovat satiterapii, meditaci, jazyk páli u nás a později na Srí Lance. Od počátku své profesní dráhy se pohybuje v oblasti pomáhajících profesí a sociálních služeb. Působil mimo jiné jako pracovník linky důvěry, vedoucí chráněného bydlení, psychoterapeut. Absolvoval dlouhodobé psychoterapeutické výcviky v satiterapii, v pesso boyden psychomotorické psychoterapii a základní výcvik v procesové práci Arnolda Mindella. Prošel také výcvikem v mediaci a výcvikem v supervizi. Od roku 2000 působí také jako lektor a ve spolupráci s Danielem Kauckým rozvíjí a učí jejich metodu SATO zaměřenou na zvládání agrese a obtížných situací v mezilidské komunikaci.

V současnosti působí především jako supervizor a psychoterapeut a na tato témata publikuje. 

Je autorem knihy Supervize – příručka pro uživatele.

V roce 2023 založil společnost Akademie moudrosti praxe a je jejím jednatelem.

TEXTY A PŘEDNÁŠKY

BENDA, J., HORÁK, M. (2008): Moudrost abhidhammy v psychoterapii: Hojivé balzámy pro duši. Psychoterapie, 2 (2), 85-93. ISSN: 1802-3983

BENDA, J., HORÁK, M. (2008): Zářící oči transpersonální psychologie. Psychoterapie, 1 (2), 40-45. ISSN: 1802-3983

HORÁK, M. (2009): Možnosti využití nových psychoterapeutických trendů v praxi sociálních kurátorů. Sborník studijních textů pro sociální kurátory, Ostravská univerzita v Ostravě. 234-240. ISBN: 978-80-7368-627-7

HORÁK, M. (2009): Růstová supervize. In: Sborník studijních textů pro sociální kurátory, Ostravská univerzita v Ostravě. 533-538. ISBN: 978-80-7368-627-7

HORÁK, M., LÁSKOVÁ, A. (2010): Supervize v oblasti e-mailového poradenství. In: Praxe a teorie současného internetového poradenství. Modrá linka (Centrum a linka důvěry pro děti a mládež). 39-43. ISBN: 978-80-254-9654-1

HORÁK, M. (2017): Sedmkrát náročná nehierarchie. In: Kdo to tady šéfuje – aneb nehierarchické řízení v praxi. Nesehnutí. 27-28. ISBN: 978-80-87217-31-3.

HORÁK, M. (2019): Supervize interkulturních pracovníků a supervize mezi kulturami. In: Interkulturní práce v samosprávě: příběh a výsledky inovativního projektu. Magistrát města Brna. 23 - 26. online.  HYPERLINK "https://socialnipece.brno.cz/wp-content/uploads/2022/04/Metodika.pdf"https://socialnipece.brno.cz/wp-content/uploads/2022/04/Metodika.pdf

HORÁK, M. (2019): Proces týmové supervize a umění zpětné vazby. In: Supervize (nejen) v sociální práci a sociálních službách, Praha: Institut zdravotních a sociálních věd, z.ú.. 78-96. ISBN: 978-80-907489-0-3.

HORÁK, M. (2021): Vyhodnocování oznamovací/překažovací povinnosti, dilemata a supervize - část II. Sociální práce/Sociálna práce č. 5/2021, online článek.  HYPERLINK "https://socialniprace.cz/online-clanky/vyhodnocovani-oznamovaci-prekazovaci-povinnosti-dilemata-a-supervize-cast-ii/"https://socialniprace.cz/online-clanky/vyhodnocovani-oznamovaci-prekazovaci-povinnosti-dilemata-a-supervize-cast-ii/

HORÁK, M. (2022): Supervize – příručka pro uživatele., Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. 92 s.  ISBN: 978-80-88361-21-3

HORÁK, M. (2023): Kultivace moudrosti praxe sociální práce v kontextu supervize.  Sociální práce/Sociálna práce č. 2/2023, online článek. https://socialniprace.cz/online-clanky/kultivace-moudrosti-praxe-socialni-prace-v-kontextu-supervize/

HORÁK, M. (2023): Supervizor se mnohdy dostává do role ďáblova advokáta. CIBULKOVÁ, P. Sociální služby, č. 2., 14 - 15, ISSN: 1803-7348.


Záznamy přednášek

Chvála konfliktům (2014). online. https://www.youtube.com/watch?v=LcxZF9YVEfM&t=3364s

Zvládání agrese ve školním prostředí (2020). online. https://www.youtube.com/watch?v=wtkLcwfL5XQ


PhDr. Andrea Lásková

Vystudovala  sociální práci a sociologii, ze sociální práce složila rigorózní zkoušku. Absolvovala dlouhodobý výcvik v psychodynamické terapii a postgraduální výcvik v gestalt terapii.  Supervizi studovala ve výcvicích: rozvojové supervize, případové supervize a ve studijní skupině týmové supervize.  24 let byla spojena s Modrou linkou, ve které pracovala jako krizová interventka a také 7 let jako vedoucí týmu linky důvěry.  V současnosti působí jako psychoterapeutka, supervizorka, facilitátorka v soukromé praxi.  Celý svůj profesní život se věnuje také vzdělávání – jako pedagožka na Vyšší odborné škole sociální a jako lektorka v tématech internetového poradenství, etiky, krizové intervence aj.  Je spoluautorkou knih Internet jako cesta pomoci a Vítejte na chatu, můžete začít psát.  Charakterizuje ji otevřenost ke všemu novému, respekt druhým a bytostná víra v to, že je v každé situaci možné na sobě pracovat a posouvat se ke spojenějšímu bytí.  S Michalem Horákem se potkala poprvé na Modré lince. Lektorování ve dvojici jim společně ladí a jejich supervizní styly se odlišují a  doplňují zároveň.

TEXTY A PŘEDNÁŠKY

Dobré klima ve škole, pravidelná supervize: dostupné: ZDE

Buchlovská, A.: Úvod do problematiky týraných a zneužívaných dětí. Sociální práce, č.0/1998

Buchlovská, A.: Britský model ochrany dítěte před ubližováním a jeho srovnání s ČR. Sociální práce, č. 0/1998

Buchlovská, A.: Co brání zavedení prevence sexuálního zneužívání v ČR? Éthum,  č. 18/1998

Buchlovská, A. Ochrana handicapovaných děti. Sociální práce, č. 4/1998

Lásková, A.: Jde o vztah, až pak o vědomosti. Sociální práce, č. 2/1999

Lásková A., Rašticová L.: Internetová krizová intervence, Psychologie dnes, č. 1/2001

Antoš, S., Lásková, A., Láska, R.: Etika internetového poradenství – psychologové na internetu.  Psychologie dnes, č. 11/2005.

Lásková, A., Láska, R.: Etika internetového poradenství – nároky kladené na pracoviště. Sociální práce, č. 1/2006.

Lásková, A.: Význam sebezkušenostního terapeutického výcviku pro výkon sociální práce. Příspěvek z konference Rady pro rozvoj sociální práce. Brno, 2006 (dostupné na http://www.rarosp.cz).

Lásková, A.: Úvod do supervize a duševní hygieny. In: Janoušková, K. (Eds.), Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách..Ostravská univerzita v Ostravě: 2007

Lásková, A.: Psychohygiena terénního pracovníka a možnosti profesionální podpory. In: Janoušková, K. a  Nedělníková, D. (Eds.): Profesní dovednosti terénních pracovníků. Sborník textů. Ostravská univerzita v Ostravě: 2008.

Lásková, A.: Psychohygiena. In: Gojová, A. (Eds.):  Sborník studijních textů pro sociální kurátory. Ostravská univerzita v Ostravě: 2009.

Horská, B., Lásková, A., Ptáček, L.: Internet jako cesta pomoci. SLON. Praha: 2010. ISBN 978-80-7419-034-6.

Lásková, A.: Internetové poradenství v kontextu linky důvěry. In: Veselský, P. (Eds.): Internetové poradenství v praxi – kvalita a budoucnost. Sborník příspěvku z konference. O.s. InternetPoradna.cz, Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2971-7.

Lásková, A.: Co určuje kvalitu e-mailového poradenství.  In: Veselský, P. (Eds.): Internetové poradenství v praxi – kvalita a budoucnost. Sborník příspěvku z konference. O.s. InternetPoradna.cz, Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2971-7.

Lásková, A., Ptáček,L.: Internetové poradenství v kontextu sociální práce a sociálních služeb. Sociální práce/Sociálna práca, č. 1/2012, roč. 12.

Lásková, A.: Když sourozenecká žárlivost překročí přirozenou míru. Průvodce náhradní rodinnou péčí č. 2/2014, XV. ročník.

Ptáček, L., Lásková, A. (Eds.): Internetové poradenství – svět bez hranic? Sborník příspěvků z IV. Mezinárodní konference věnované problematice internetového poradenství.  Brno: Modrá Linka, 2015 ISBN 978-80-260-8121-0.

Lásková, A.:  Navázaný klient v e-mailovém poradenství. In: Ptáček, L., Lásková, A. (Eds.). Internetové poradenství – svět bez hranic? Sborník příspěvků z IV. Mezinárodní konference věnované problematice internetového poradenství.  Brno: Modrá Linka, 2015 ISBN 978-80-260-8121-0

Lásková, A.:  Jak lze pomáhat dětem a mladým lidem na internetu. In Madro, M., Kohút, M (Eds.): Virtuálna generácia neexistuje. Zborník Medzinárodnej vedeckej konferencie VIRTUÁLNA GENERÁCIA. IPčko, o.z. Fakulta psychológie Paneurópskej vysokej školy v Bratislave, Bratislava, 2016. ISBN 978-80-971933-3-1

Horská, B.,  Kohoutková, Š., Kudrnová Vosečková L., Lásková, A.: Chatová komunikace s klienty v pomáhajících profesích. I.díl, roč. 23, č.3/2021, str.16-18.

Horská, B., Kohoutková, Š, Kudrnová Vosečková, L., Lásková A.: Vítejte na chatu, můžete začít psát. Chatové poradenství pro pomáhající profese.  Praha: APSS, 2021. ISBN: 978-80-88361-18-3

Lásková, A.: Oznamovací/překažovací povinnost v internetovém prostoru- část I.. Sociální práce/Sociálna práce č. 5/2021, online článek. Dostupné: https://socialniprace.cz/online-clanky/oznamovaci-prekazovaci-povinnost-v-internetovem-prostoru-cast-i/

Horská, B., Kohoutková, Š, Kudrnová Vosečková, L., Lásková A.: Má chat v sociální práci budoucnosti? Sociální práce/Sociálna práce, 6/2021. Dostupné zde: t https://socialniprace.cz/online-clanky/ma-chat-v-socialni-praci-budoucnost/

Lásková, A: Distanční supervize. Sociální práce/Sociálna práce, 5/2022. Inspirace pro praxi. Dostupné zde: https://socialniprace.cz/inspirace-pro-praxi/distancni-supervize/

 


Daniel Kaucký, Dis.

Živě se zajímá a studuje fenomény v komunikaci, zkoumá procesy vnitřních a interpersonálních konfliktů a rád je facilituje.

Vystudoval Vyšší sociálně pedagogickou a teologickou školu Jabok. Absolvoval výcvik v satiterapii, Rogersovské psychoterapii, základní výcvik Proces orientované práce, kurzy komunikace a výcvik v integrované supervizi. Začínal na Psychiatrické klinice a ve Středisku pro mládež a rodinnou terapii. Dlouhá léta byl ve Fokusu Praha metodickým ředitelem a pár let konzultant v Krizovém týmu, dále působí jako lektor, supervizor a facilitátor. Spolu s Michalem Horákem je tvůrcem metody SATO, kterou uplatňují v rámci kurzů Zvládání obtížných situací, Zvládání agrese. Je autorem metody DĚJIŠTĚ, která se zaměřuje na vnitřní posun v pojetí chyb. Pár let realizoval cyklus Dětiště zaměřující se na hledání souhry rodičů s dětmi v rámci přístupu, který nazval WIND-OAK. V rámci metody SATO rozvíjí techniku DEIDEKOR v pěti krocích překlenující osobně zraňující dopady interakce. Baví ho, když je.